Alternativ medicin accepteras i Sverige

Flera landsting i Sverige intresserar sig för alternativ medicin och har påbörjat olika typer av aktiviteter inom området. Alternativ medicin är alltså på väg att accepteras i den vanliga sjukvården.

Karolinska Institutet i Stockholm erbjuder dessutom i vår för första gången en kurs i alternativa metoder för läkarstudenterna. Skälet är att många patienter redan nu använder naturläkemedel. Det anses viktigt för läkarna att känna till effekterna, eftersom användningen av naturmedel kan påverka effekten för vissa konventionella läkemedel. Ett exempel är johannesört, som används allmänt mot depression, insomningsproblem och stress. Under våren kommer en undersökning att genomföras för att ta reda på hur stockholmare använder den alternativa medicinen. Undersökningen görs av landstinget, som skall intervjua 1000 personer.

Fördubbla C-vitaminintaget, säger NIH
Den nationella folkhälsoinstitutionen i USA (NIH) rekommenderar ett dubbelt intag av C-vitamin. Hittills har man trott att 60 mg om dagen räcker till, men nu har åsikterna förändrats. Enligt nya rön har C-vitamin en väsentlig roll i förebyggandet av ett flertal cancer lika väl som högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Det dagliga intaget bör vara mellan 100 och 200 mg, säger experterna nu. Rökare behöver mera än ickerökare, för att rökning tär på C-vitamin och andra antioxidanter i kroppen.
Det nya officiella ställningstagandet är en stor vinst för professor Linus Pauling, som vi alla känner till som en förespråkare för C-vitamin. Nyheten har väckt stort intresse i median, bl a CNN har publicerat den på sin websajt www.cnn.com/HEALTH.
Blodtest från USA och Norden visar, att ca 40 procent av befolkningen lider av subklinisk brist på C-vitamin, vilket försvagar försvaret mot sjukdomar, denegeration och åldrande. Enligt blodprover får en stor del av människorna inte ens 60 mg C-vitamin med kosten dagligen. Låga halter har mätts bland jordbrukare, industriarbetstagare och husmödrar. Allra lägsta värden har ensamboende ungkarlar, som ofta röker och dricker.
Som Svenska Magasinet (2/2000) berättade, finns det nu ett nytt fettlösligt C-vitaminpreparat, askorbylpalmitat, som har en bättre biologisk tillgänglighet och är därför effektivare än den vanliga vattenlösliga askorbinsyran.

Skydda ögonen för starkt solljus
Stark solljus kan förorsaka gråstarr (cataract), visar en ny studie som publicerades i mars i Archives of Ophthalmology. Personer, som utsatts för UV-strålning har 2,5-4 gånger större risk att drabbas av gråstarr, som ofta behöver opereras i framtiden, skriver forskarna.
Det gäller alltså att ha goda polariserade solglasögon på när man är ute (t ex spelar golf) här nere på solkusten. Även vissa näringsfaktorer, karotenoider, förstärker ögonens förmåga att tåla mera solljus. Karotenoider är en grupp gul- och rödaktiga färgämnen som förekommer i frukt och grönsaker. Synnerligen effektiva solskyddsfaktorer är alfa- och betakaroten, lycopen, lutein, krypto- och zeaxanthin, vilka förekommer i morötter, tomater, meloner, appelsiner, broccoli, kål osv.
Karotenoidkomplex finns också som kosttillskott. Dessa sk. solkapslar används mest för att skydda ljus hud mot solbränna, men enligt forskare skyddar karotenoider likaväl ögonen mot solens skadliga UV-strålar.

©Melkerson & Nott S.L.